Wirtualny spacer Gdynia – Miasto z morza
Historia Gdyni – Gdynia jako osada
Pierwotnie Gdynia była to jedynie wieś. Na początku lat XX wieku z kilkoma willami dla letników, takimi jak między innymi:
-
wille „Lucia” i „Luiza”,
-
pensjonat oraz restauracja Jana Plichty,
-
oprócz tego łazienki kąpielowe oraz pomost kuracyjny.
Gdynia nie była tak popularnym kurortem, jak Sopot, ale osadę odwiedzało około 500 turystów rocznie. Trzeba jednak pamiętać, iż obok części „turystycznej” osady Gdynia, wokół miejscowości znajdowały się chaty rybaków, którzy ciężko pracowali i poławiali na morzu, narażając swoje życie, poławiając i nosząc w kosztach śledzie czy flądry. I zapewne Gdańsk pozostałby jeszcze jedną nadmorską miejscowością aż do naszych czasów, gdyby nie budowa portu.
Zatem Miasto zostało wybudowane od podstaw, co warto przypomnieć oglądając nagrania wirtualnego spaceru 3D.
Sprawdź naszą ofertę
Sprawdź pozytywne opinie o naszych usługach w wizytówce firmy
Wirtualny spacer w Google Moja firma
Z czym kojarzy się Gdynia?
-
Trójmiasto Gdańsk Gdynia Sopot
-
Skwer Kościuszki
-
ulica Świętojańska
-
Muzeum Miasta Gdyni
- Stare miasto, liczne zabytki, muzea, Open’er Festival
Budowa Portu Gdynia
Po I Wojnie Światowej, w oparciu o traktat wersalski, Polska odzyskała dostęp od morza. Nie było jednak w tym pasie wybrzeża, które Polska otrzymała portu czy infrastruktury, gdyż Gdańsk do Polski nie należał. Stąd pomysł budowy nowego portu wokół osady Gdynia.
Plany budowy portu wojennego oraz handlowego stały się impulsem dla rozwoju wioski. Gdynia stała się przedmiotem jednego z najważniejszych projektów społecznych i ekonomicznych II Rzeczpospolitej. W niecałe 20 lat powstała nowoczesna aglomeracja będąca podstawą gospodarki morskiej.
Budowa trwała niecałe 3 lata i w 1923 otwarto port dla okrętów wojennych i łodzi rybackich, a nieco później zawinął do niego pierwszy statek handlowy. Już po kilku latach port w Gdyni obsługiwał już niemal 48% polskiego handlu zagranicznego.
Powstanie i początki rozwoju miasta
Wraz z budową portu, zaczęła zmieniać się osada, z małego kurortu w coś na kształt miasteczka robotniczego. Zaczęto budować najpierw budynki robotnicze, zbudowano połączenie kolejowe, przeprowadzono elektryfikację. Za zwyczajnej wioski rybackiej Gdynia zaczęła stawać się coraz większą miejscowością. Te przekształcenia można porównać do powstania amerykańskich miasteczek, powstających w czasie tzw. „gorączki złota”. Twórcą portu i miasta był Eugeniusz Kwiatkowski, który już w roku 1928 został Honorowym Obywatelem Miasta Gdyni. W dalszym okresie międzywojnia Gdynia zaczęła się bardzo dynamicznie rozwijać. Powstawały budynki administracyjne i inne obiekty przemysłowe. Miejsce robotników zaczęli zajmować stopniowo urzędnicy, gdyż w mieście zaczęły mieć siedziby kolejne urzędy i instytucje, takie jak:
-
Kierownictwo Marynarki Wojennej,
-
Urząd Marynarki Handlowej.
Starano się także zapewnić zaspokojenie potrzeb nowych mieszkańców. Przede wszystkim Miasto zapewniało pracę i szansę na poprawę poziomu życia. Podobnie jak przy budowie Nowej Huty, Gdynia ściągała wielu różnych ludzi, zarówno robotników, jak i specjalistów.
Gdynia w okresie wojny i powojennym
Ten wspaniały rozwój przerwała II Wojna Światowa.
Po wojnie w latach 70-tych i 80-tych Gdynia znana była ze strajków, co uhonorowano dwoma pomnikami. Po okresie transformacji, Gdynia zaczęła się dynamicznie rozwijać, w przeciwieństwie do Gdańska, gdzie stocznie zamknięto. Miasto współcześnie jest przyjazne mieszkańcom oraz otwartym na inwestycje.
Atrakcje Gdyni – wirtualny spacer
Atrakcje Gdyni są co prawda dość dobrze znane, ale warto przejść się wirtualną ścieżką 3D.
1. Skwer Kościuszki i Molo Południowe w Gdyni
Głównym traktem w Gdyni jest Skwer Kościuszki, który jest tak naprawdę nadmorskim deptakiem. Skwer ma sporo atrakcji, które można zwiedzić podczas takiego spaceru, w szczególności:
-
statki muzea,
-
Akwarium Morskie,
-
i inne atrakcje.
2. Dar Pomorza
Przykładem takiej atrakcji jest Dar Pomorza. Statek powstał w 1909 roku jako trzymasztowy żaglowiec szkolny. Od 1929 roku należy do Polski. Statek przepłynął kilkadziesiąt rejsów i wyszkoliło się na nim kilka tysięcy młodych ludzi. Od roku 1983 roku został przekształcony w Muzeum. Zwiedzać można:
-
nie tylko pokład, ale także
-
kajuty,
-
jadalnię,
-
maszynownię.
Dar Pomorza jest legendą i ma unikalny charakter.
3. Okręt-muzeum ORP „Błyskawica”
Kolejnym, obok Daru Pomorza, obiektem jest Okręt Marynarki Wojennej – ORP Błyskawica. Jest to najstarszy okręt bojowy aliantów, który walczył w czasie II wojny światowej. W 1976 roku okręt został przekształcony w muzeum. Okręt jest świetnie zachowany, tak jakby przed chwilą wrócił do portu po danym zadaniu bojowym.
4. Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni
Prosto z ORP Błyskawica warto zwiedzić Muzeum Marynarki Wojennej, który także znajduje się na Bulwarze Nadmorskim. W Muzeum znajdują się wystawy broni od XVII wieku do czasów II wojny światowej i późniejszych, ze szczególnym uwzględnieniem walk na morzu.
W Muzeum – w zamkniętych pomieszczeniach oraz w plenerze – można zobaczyć:
-
nowoczesne i te starsze torpedy oraz miny wodne,
-
kolekcje statków,
-
działka przeciwlotnicze,
-
a nawet sprzęt lotnictwa Marynarki Wojennej (samoloty i helikoptery),
-
i wiele innych unikalnych eksponatów.
Jest to Muzeum nawiązujące do wieloletniej emigracji Polaków, która często zaczynała się właśnie w Gdyni, skąd wypływał słynny statek Stefan Batory za ocean. Współczesne Muzeum pokazuje różne wystawy, nawiązujące do różnych okresów migracji z Polski, ale także uchodźców czy migrantów z innych krajów do Polski i UE. Generalnie Muzeum koncentruje się na pokazaniu życia codziennego migrantów, którym nie wszystkim się udało na obczyźnie i niejednokrotnie żyli i żyją w trudnych warunkach.
Zobacz nasze ostatnie realizacje w okolicach. woj. Pomorskie
More Spacer:
W Gdyni realizowaliśmy wirtualny spacer dedykowany po wystawie czasowej „Klimaks” w Muzeum Emigracji.