Wirtualny spacer Mielec
Mielec jest to miasto zlokalizowane nad rzeką Wisłoką, około 60 km od Rzeszowa. Miasto ma ponad 500 lat. Od połowy XIX wieku stał się regionalnym centrum społeczno-gospodarczym. Pod względem liczby ludności Mielec jest czwartym najważniejszym miastem w województwie podkarpackim – po Rzeszowie, Stalowej Woli i Przemyślu.
Gmina Mielec należy jest także częściowo do ziemi sandomierskiej i od XVI wieku słynie z eksportu produkcji leśnej. Rzeka miała także znaczenie strategiczne z punktu widzenia handlu i transportu śródlądowego, gdyż tym szlakiem wodnym transportowano drewno. W okolicy schodziły się szlaki handlowe z różnych kierunków, w tym tzw. trakt krakowski.
Sprawdź naszą ofertę
Sprawdź pozytywne opinie o naszych usługach w wizytówce firmy
Wirtualny spacer w Google Moja firma
Z czym kojarzy się nam Mielec?
-
Przemysł lotniczy
-
Spływ kajakowy Wisłoką
-
Pałac Oborskich w Mielcu
-
Kościół św. Mateusza z przełomu XVII i XVIII wieku
- Sala królewska
Rozwój Miasta Mielca
W wiekach XIV, XV i XVI rozwijał się także handel zbożem. W XVI wieku promowano karczmarstwo oraz bartnictwo, a następnie pasiecznictwo – współcześnie powiedzielibyśmy pszczelarstwo. Rozwijała się także hodowla ryb.
W wieku XVII-ym tereny te zostały zniszczone w wyniku licznych wojen, w tym:
-
potopu szwedzkiego,
-
najazdu Rakoczego,
-
rokoszu Lubomirskiego,
-
wojny północnej konfederacji barskiej.
Rozwojowi tych terenów nie sprzyjał ucisk chłopów, którzy byli bardzo biedni.
Od XVII wieku nastąpił znaczny rozwój piwowarstwa i browarnictwa na tych obszarach. O tym, że branża ta stała się wiodąca przez kilka wieków niech świadczy fakt, iż w połowie XIX wieku w okolicach Mielca znajdowało się 11 gorzelni. W tym okresie jednak rozwijało się także rzemiosło, takie jak:
-
tkactwo oraz sukiennictwo,
-
krawiectwo oraz kuśnierstwo,
-
szewstwo, rymarstwo, wyrób kapeluszy słomkowych,
-
kowalstwo, kołodziejstwo oraz bednarstwo,
-
koszykarstwo oraz garncarstwo,
-
olejarnie oraz garbarnie.
Z uwagi na tereny zalewowe, aby zabezpieczyć chłopów przed utrata zboża powstały w roku 1792 spichlerze gromadzkie. Spichlerz był funduszem zbożowym przeznaczonym do obsiewu gruntów w wypadku katastrof, stąd chłopi mieli oddawać do nich pewną część zboża. Było to nowatorskie, innowacyjne rozwiązanie.
Z czasem, około roku 1897, po długotrwałych deszczach doszło do tak poważnych powodzi, że zarządzono wykonanie kanałów osuszających z funduszy publicznych, które osiągnęły długość 77 km.
Następnie w wyniku wojen region podupadł. Po I wojnie nadal rozwijała się branża browarnicza i gorzelnie. W roku 1925 uruchomiona została cegielnia. Po I wojnie światowej, dynamicznie rozwijał się przemysł, w tym lotniczy. Kluczowa była budowa zakładów lotniczych w Mielcu, gdzie wyprodukowano między innymi 6 sztuk bombowca Łoś. W czasie II wojny światowej Niemcy traktowali te tereny jako zaplecze dostaw zboża. Już 2 września samoloty niemieckie zrzuciły pierwsze bomby na Mielec.
Współczesny rozwój Miasta
Początki lotnictwa w Mielcu – Bracia Działowscy
W 2008 roku Mielec obchodził 70-lecie przemysłu lotniczego, jednak tradycje lotnicze są znacznie dłuższe, co warto prześledzić przy pomocy wirtualnego spaceru 3D . Z tej okazji odbyły się uroczyste obchody, w tym:
-
pokazy lotnicze,
-
zwiedzanie zakładów lotniczych,
-
zwiedzanie lotniska.
-
piknik lotniczy.
Jak to się stało, że mała miejscowość stała się centrum lotnictwa?
Początki lotnictwa w Mielcu to zasługa 2 braci pasjonatów lotnictwa: Stanisława i Mieczysława Działowskich, mieszkańców Mielca. W czasie I Wojny światowej, w Mielcu pojawili się żołnierze austriaccy z balonem obserwującym z powietrza ruchy wojsk. Młody Stanisław Działowski dotarł z żołnierzami do Wiednia, gdzie został przygarnięty przez małżeństwo. Młodego chłopca zapisali do szkoły lotniczej, a w 1916 roku wstąpił na ochotnika do lotnictwa tamtejszej armii, gdzie został mechanikiem. Po powrocie do Polski, która odzyskała niepodległość, Stanisław wstąpił do 2 Batalionu Lotniczego w Krakowie. Wraz ze szkołą pilotów został przeniesiony do Bydgoszczy, gdzie razem z bratem kształcili się na pilotów. Jednak ich główne zainteresowania to konstruowanie. Wspólnie skonstruowani szybowiec określany jako „Bydgoszczanka”. Ta konstrukcja nie była doskonała, ale bracia stali się znani wśród konstruktorów lotniczych w Polsce.
Następnie opracowali model awionetki, jednak nie było ich stać na silnik. Dopiero szewc zdecydował się im pomóc i zakupił silnik oraz śmigło. Samolot oblatano 1 lutego 1926 roku i możliwości samolotu wydawały się obiecujące. Następnie bracia zdobyli licencje pilota: najpierw Stanisław – w 1926 roku, a niedługo potem brat Mieczysław. Ze swoim samolotem bracia zostali zaproszeni na wystawę w Warszawie, gdzie Stanisław poleciał samolotem, czym stali się jeszcze bardziej znani i popularni. Jednak podczas powrotnej drogi wybuch silnik, ale wszystko skończyło się szczęśliwie, bo pilot wylądował awaryjnie.
Stanisław był już wówczas pilotem oblatywaczem i uzyskał wsparcie ze strony dowództwa 2 Pułku, w którym latał oraz ze strony Ministerstwa Spraw Wojskowych, stąd zaczął pracować nad ulepszoną wersją samolotu. Nie zwyciężyła ona w kolejnym konkursie, ale jak twierdzą świadkowie tamtych czasów tylko przez układy. Jednak także to nie zniechęciło Stanisława do dalszych prób konstrukcyjnych, pomimo problemów finansowych. W 1927 roku Działowski powrócił do Mielca, gdzie zaoferowano mu pomoc finansową w zamian za to, że na jednym z samolotów znajdzie się herb Miasta.
Dalej mieszkańcy Mielca dokonali niemożliwego – zbierali fundusze na sfinansowanie rozwoju lotnictwa w Mielcu, sprzedawali znaczki, organizowali festyny lotnicze, powołali Komitet budowy lotniska.
Po I wojnie tradycja lotnicza przełożyła się na rozwój branży lotniczej w Mielcu. Bracia nadal zajmowali się doskonaleniem swoich konstrukcji samolotów. Brali udział w pokazie we Lwowie, gdzie zastała ich II Wojna Światowa. Po wybuchu wojny jako ochotnik wraz z synem Stanisławem zgłasza się do 6 Pułku Lotniczego we Lwowie, a stamtąd przez Francję do Anglii, gdzie jego syn został uczniem w fabryce samolotów, natomiast Ojciec latał jako pilot RAF w lotach patrolowych nad kanałem La Manche. Ranny zmarł w marcu 1942 roku. Jednak pamięć i tradycje lotnicze w Mielcu nie zaginęły.
Trzeba podkreślić, że dzięki obydwu braciom Działowskim, pierwsza wytwórnia samolotów w Mielcu powstała 1938 roku i od tego momentu datuje się rozwój branży lotniczej w tym mieście.
Wirtualny spacer 3D daje szerokie możliwości promowania Miasta oraz jego niezwykłej historii, związanej z lotnictwem.
Nowoczesny klaster lotniczy
Współcześnie w Mielcu zlokalizowana jest Specjalna Strefa Ekonomiczna EURO-PARK MIELEC, która wypromowała w skali międzynarodowej firmy branży lotniczej i pokrewnych, tworząc swego rodzaju klastry. Klaster w Mielcu w branży lotniczej jest powiązany z podobnymi w regionie podkarpackim, w:
-
w Rzeszowie,
-
w Świdniku.
-
W Tarnobrzegu.
Wspólnie z PZL Mielec tworzą tzw. „klaster Dolina Lotnicza”.
Warto promować Mielec i jego szczególną historię rozwoju lotnictwa.
Zobacz nasze ostatnie realizacje w okolicach. Województwo podkarpackie
More Spacer:
Mapa realizacji wirtualnych spacerów – nasze portfolio
Województwo podkarpackie – największe miasta: Rzeszów, Krosno, Dębica, Mielec, Łańcut, Jarosław, Przemyśl, Stalowa Wola, Jasło, Tarnobrzeg, Sanok, Przeworsk, Kolbuszowa, Ropczyce, Strzyżów, Leżajsk, Nisko, Brzozów, Lesko, Lubaczów, Ustrzyki Dolne
W tym województwie zrealizowaliśmy kilkanaście projektów, największy dla Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu – wykonaliśmy dla tej instytucji stronę www wraz ze sklepem, skanowanie 3D digitalizacja Dworu Marii Konopnickiej oraz budynku dawnego Spichlerza gdzie odbywają się wystawy czasowe, wirtualny spacer 360° po zabytkowym okolicznym parku oraz film promujący muzeum. Wszystkie te realizacje można oglądać na stronie muzeum www.muzeumzarnowiec.pl