Rusza II edycja Programu KPO dla Kultury!
Szansa na rozwój i wsparcie dla sektora kultury i przemysłów kreatywnych
Z radością informujemy, że już w kwietniu bieżącego roku na oficjalnych stronach Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca (NIMiT) oraz KPO dla Kultury zostanie ogłoszona data rozpoczęcia II naboru inwestycji A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju. Jest to wspaniała okazja dla wszelkich instytucji i organizacji działających w obszarze kultury oraz przemysłów kreatywnych, aby zdobyć finansowanie na nowe, innowacyjne projekty i tym samym przyczynić się do rozwoju polskiej sceny kulturalnej w bardzo szerokim zakresie.
Już sama nazwa tego programu wskazuje na ogromny potencjał przedsięwzięć, które mogą ubiegać się o wsparcie. Podmioty takie jak muzea, galerie sztuki, skanseny, centra kultury, a także instytucje niezależne i organizacje pozarządowe, mogą liczyć na dofinansowanie projektów mających na celu unowocześnianie, edukację, rozwój widowni czy promocję polskiej sztuki i tradycji.
W niniejszym artykule zapraszamy do zapoznania się z korzyściami płynącymi z udziału w II edycji Programu KPO dla Kultury, oraz przedstawiamy naszą ofertę realizacji innowacyjnych projektów interaktywnych, bazujących m.in. na wirtualnych spacerach 360°, wirtualnych galeriach sztuki oraz zaawansowanych technikach digitalizacji, w tym gaussian splatting. Opowiemy również o naszych sukcesach z poprzednich edycji i podobnych programów wsparcia, a także o możliwościach, jakie stoją przed nowymi beneficjentami.
Nowa edycja, nowe możliwości – dla kogo jest przeznaczone wsparcie z KPO dla Kultury?
Najważniejszym celem Programu KPO dla Kultury jest stymulowanie rozwoju sektora kultury i przemysłów kreatywnych oraz podnoszenie ich konkurencyjności w nowoczesnym i coraz bardziej cyfrowym świecie. II edycja przyciągnie zapewne nie tylko dotychczasowych beneficjentów, ale także szerokie grono instytucji, które mogą po raz pierwszy sięgnąć po fundusze na rozwój innowacyjnych projektów.
W szczególności program dedykowany jest:
- Instytucjom kultury (muzea, galerie sztuki, teatry, filharmonie, biblioteki),
- Organizacjom pozarządowym działającym na polu sztuki i edukacji kulturalnej,
- Podmiotom i przedsiębiorstwom z sektora kreatywnego (designerzy, agencje kreatywne, studia architektoniczne),
- Centrom i domom kultury stojącym na straży lokalnych tradycji i aktywizującym mieszkańców,
- Placówkom edukacyjnym, które chcą wzbogacać proces kształcenia o nowe, interaktywne formy obcowania ze sztuką.
Praktycznie każda inicjatywa, która ma za zadanie popularyzować kulturę, przyciągnąć nowych odbiorców, zwiększyć dostępność do sztuki w sieci czy rozwinąć ofertę kulturalną poprzez cyfryzację, ma szansę zyskać wsparcie.
Nasze doświadczenie w poprzednich edycjach i podobnych programach
Zespół wirtualne-spacery.pl od lat specjalizuje się w przygotowywaniu wirtualnych spacerów 360°, digitalizacji obiektów i interaktywnych prezentacji. Dzięki temu zdobyliśmy bogate doświadczenie przy realizacji projektów finansowanych z różnych źródeł wsparcia i dotacji, w tym także z poprzedniej edycji KPO dla Kultury oraz innych podobnych programów (zarówno krajowych, jak i unijnych).
Zrealizowane projekty w ramach inicjatyw kulturalnych
-
Wirtualne spacery po wystawach sztuki
- W poprzedniej edycji współpracowaliśmy z kilkoma galeriami, tworząc wirtualne spacerowe narracje po stałych i czasowych ekspozycjach. W rezultacie odwiedzający otrzymali niezwykłą szansę obcowania ze sztuką z dowolnego miejsca i o dowolnej porze, oglądając z bliska detale obrazów czy instalacji.
-
Wirtualna galeria strojów ludowych
- Jednym z naszych najbardziej inspirujących projektów była digitalizacja tradycyjnych strojów ludowych w skansenie. W tym wypadku stworzyliśmy wirtualny spacer po terenie skansenu, na którym w autentycznej scenerii rozstawione były osoby prezentujące stroje charakterystyczne dla danego regionu. Użytkownik mógł obejrzeć nie tylko same stroje, lecz także ich historyczne konteksty, a interaktywne etykiety dostarczały dodatkowych informacji o haftach, rodzajach tkanin czy znaczeniu symboli folklorystycznych.
-
Digitalizacja wystaw tymczasowych sztuki nowoczesnej
- W ramach projektów dla jednego z większych muzeów sztuki współczesnej w Polsce opracowaliśmy wirtualne wersje czasowych ekspozycji, które po oficjalnym zakończeniu wystaw fizycznych nadal były dostępne online. Pozwoliło to na zachowanie spuścizny tej wystawy dla badaczy i miłośników sztuki, a także umożliwiło placówce kontynuację promocji artystów i artystycznych idei w przestrzeni wirtualnej.
-
Wirtualne galerie 3D twórczości indywidualnych artystów
- Mieliśmy przyjemność współpracować z autorami obrazów oraz rzeźb, dla których stworzyliśmy interaktywne galerie 3D. Spacerując po wirtualnej „sali wystawowej” urządzonej w rzeczywistej przestrzeni, internauci mogli przybliżać prace, studiować ich strukturę i fakturę, a dodatkowe panele informacyjne prezentowały sylwetki artystów, inspiracje czy techniki, w jakich powstały dzieła.
Zdobyte w ten sposób kompetencje i doświadczenie z powodzeniem przekuwamy w kolejne przedsięwzięcia, które odpowiadają zarówno na potrzeby małych organizacji promujących lokalne dziedzictwo, jak i większych instytucji z rozbudowanym zapleczem.
Nowatorskie techniki i narzędzia – co możemy zaoferować w ramach II edycji KPO dla Kultury?
Postęp technologiczny przekłada się na możliwości w zakresie tworzenia, prezentowania i zabezpieczania dziedzictwa kulturowego. W naszych działaniach wykorzystujemy rozmaite narzędzia i techniki, z czego na szczególną uwagę zasługują:
Wirtualne spacery 360° i interaktywne wycieczki
- Panoramy sferyczne: Tworzymy wysokiej jakości zdjęcia sferyczne, które dają widzowi wrażenie pełnego zanurzenia w przestrzeni.
- Nawigacja interaktywna: Poprzez implementację hotspotów umożliwiamy płynne przechodzenie między scenami, a także wyświetlanie metadanych, opisów i historii eksponatów.
- Integracja z mediami społecznościowymi: Gotowe wirtualne spacery można osadzić na stronach WWW i udostępniać w social mediach, co zwiększa zasięg i ułatwia dotarcie do nowych odbiorców.
Zaawansowane formy digitalizacji i modelowania 3D – gaussian splatting
Jednym z najnowszych rozwiązań, jakie wprowadziliśmy do naszego portfolio, jest technika digitalizacji obiektów architektonicznych i rzeźb metodą gaussian splatting.
- Czym jest gaussian splatting?
To metoda polegająca na tworzeniu wirtualnych modeli 3D obiektów z wykorzystaniem chmur punktów (punktów-gąbek), co pozwala na bardzo płynne przeniesienie bryły i detali do środowiska cyfrowego. - Zastosowanie:
- Digitalizacja rzeźb (zarówno małych form, jak i monumentalnych posągów),
- Odwzorowywanie elementów architektonicznych (np. zabytkowych kolumn, fasad budynków, detali rzeźbiarskich w elewacjach),
- Tworzenie wirtualnych modeli obiektów, które mogą być wykorzystane w wirtualnych galeriach, edukacji (np. jako narzędzie do nauki konserwatorów) czy nawet w grach i aplikacjach VR.
- Korzyści:
- Precyzyjna dokumentacja i archiwizacja dzieł, które dzięki wirtualnemu odwzorowaniu nie ulegną zapomnieniu ani zniszczeniu,
- Możliwość zbliżania, obracania i dowolnego oglądania dzieła w środowisku wirtualnym, co pozwala na analizę detali niewidocznych gołym okiem w galerii,
- Dostępność dla szerokiego grona odbiorców, w tym osób z niepełnosprawnościami ruchowymi czy mieszkających w odległych zakątkach kraju i świata.
Kontekstowe platformy interaktywne
Współpraca przy projektach kulturalnych nie ogranicza się do samego stworzenia wirtualnych spacerów czy modeli 3D. Często bowiem kluczową rolę odgrywa sposób prezentacji w sieci – rozwijamy i wdrażamy:
- Platformy e-learningowe z wbudowanymi wirtualnymi spacerami, na których uczestnicy biorą udział w kursach i wyzwaniach związanych z historią sztuki lub rzemiosła artystycznego,
- Scenariusze interaktywne wzbogacone multimedialnymi quizami, materiałami wideo, archiwalnymi zdjęciami i nagraniami,
- Dedykowane aplikacje mobilne, które łączą spacer w rzeczywistej galerii z elementami rozszerzonej rzeczywistości (AR), co angażuje zwiedzających w interaktywną zabawę.
Co nas wyróżnia na tle innych wykonawców?
Zdajemy sobie sprawę, jak istotne jest wybranie zaufanego partnera do realizacji projektów, zwłaszcza w ramach Programu KPO dla Kultury, który kładzie duży nacisk na wysoką jakość i trwałość efektów.
- Wieloletnie doświadczenie
- Realizowaliśmy projekty dla instytucji różnej skali: od małych stowarzyszeń i lokalnych domów kultury po duże, znane muzea i galerie sztuki. Zbudowaliśmy dzięki temu sieć kontaktów i potrafimy szybko reagować na zmieniające się potrzeby beneficjentów.
- Kompleksowe podejście
- Pracując nad wirtualnym spacerem, możemy zająć się całością przedsięwzięcia: opracowaniem koncepcji, fotografią, nagraniami wideo, modelowaniem 3D, programowaniem interfejsu, a na końcu promocją w mediach. Wszystko to z jednego źródła, co zapewnia spójność i oszczędza czas.
- Innowacyjność i dbałość o szczegóły
- Stosujemy najnowsze technologie i stale poszukujemy rozwiązań, które uczynią wirtualne wycieczki możliwie najbardziej angażującymi. Przykład? Wspomniane już gaussian splatting – rzadko spotykana na polskim rynku metoda, która daje spektakularne rezultaty w prezentacji rzeźb i architektury.
- Elastyczność i dopasowanie do potrzeb
- Każdy projekt traktujemy indywidualnie, bo wiemy, że instytucje kultury i artyści mają zróżnicowane oczekiwania co do stylu, funkcjonalności czy budżetu. Naszym priorytetem jest znalezienie „złotego środka” między wysoką jakością a kosztami.
- Zrozumienie wymagań programów dotacyjnych
- Mamy praktyczną wiedzę na temat dokumentacji, harmonogramów i procedur kontrolnych, co ułatwia sprawną współpracę i pozwala uniknąć komplikacji formalnych.
Dlaczego warto zainwestować w cyfryzację i nowe technologie?
Przyszłość kultury jest w Internecie
Epidemia COVID-19 unaoczniła wszystkim, jak ważny jest rozwój alternatywnych form dostępu do sztuki i dziedzictwa – takich, które nie wymagają fizycznej obecności. Nawet po ustaniu lockdownów wiele osób nadal przywykło do wygody i dostępności kultury online. Dzięki wirtualnym spacerom 360° czy galeriom 3D można dotrzeć do szerszej publiczności niż kiedykolwiek wcześniej.
Edukacja i popularyzacja sztuki
Interaktywna forma przekazu, szczególnie w przypadku młodego pokolenia, okazuje się dużo bardziej atrakcyjna niż tradycyjne katalogi czy nawet standardowe strony www. Dzięki wirtualnym spacerom dzieci i młodzież mogą aktywnie eksplorować przestrzeń muzeum czy skansenu, poznawać historię, sztukę i obyczaje w fascynujący, nierzadko również grywalizowany sposób.
Archiwizacja i ochrona dziedzictwa
Digitalizacja zabytków, dzieł sztuki czy unikatowych miejsc pozwala na ich trwałe zabezpieczenie w wersji cyfrowej. Ma to ogromne znaczenie w kontekście potencjalnych zniszczeń, np. z powodu klęsk żywiołowych czy naturalnego procesu starzenia obiektów. Zdobycze technologii, w tym m.in. gaussian splatting, umożliwiają zachowanie nawet najdrobniejszych detali i tekstur, co stanowi nieoceniony zasób dla przyszłych pokoleń badaczy i miłośników sztuki.
Jak zgłosić się do II edycji KPO dla Kultury?
Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz KPO dla Kultury już w kwietniu ogłoszą datę oficjalnego rozpoczęcia naboru. Wówczas na stronach NIMiT-u i KPO dla Kultury zostaną opublikowane wytyczne wraz z dokumentacją aplikacyjną oraz szczegółowymi terminami.
Podstawowe wskazówki
- Zapoznanie się z regulaminem i celami programu
- Zrozumienie, jakie rodzaje projektów są preferowane, a także jakich nakładów finansowych i terminów realizacji można się spodziewać.
- Przygotowanie koncepcji projektu
- Jasny i przemyślany plan, łączący działania kulturalne z technologią i innowacją.
- Analiza budżetu i harmonogramu
- Określenie, jakie środki są niezbędne do realizacji celu, jak również ustalenie realnych terminów wykonania zadań.
- Nawiązanie współpracy z doświadczonymi wykonawcami
- Wybór odpowiednich partnerów lub podwykonawców, którzy posiadają specjalistyczną wiedzę, sprzęt i umiejętności, by zrealizować nawet najbardziej nietypowe pomysły.
Jesteśmy gotowi na kolejne wyzwania – zapraszamy do współpracy!
Niezależnie od tego, czy planują Państwo digitalizację zbiorów muzealnych, przygotowanie wirtualnego spaceru po galerii sztuki, stworzenie interaktywnej ekspozycji w skansenie czy wykonanie zaawansowanej rekonstrukcji obiektów metodą gaussian splatting, nasz zespół służy profesjonalnym wsparciem na każdym etapie przedsięwzięcia.
- Analiza potrzeb: Doradzimy, jak najlepiej dostosować projekt do wymogów KPO dla Kultury, określimy, które pomieszczenia/eksponaty warto pokazać oraz jakie formy interakcji zastosować.
- Realizacja: Zajmiemy się kompleksowo fotografią, filmowaniem, obróbką graficzną, digitalizacją 3D oraz wdrożeniem interaktywnych funkcjonalności w gotowym spacerze czy galerii online.
- Promocja i rozwój: Pomożemy w promowaniu projektu w mediach społecznościowych i na stronach internetowych, dbając, by efekty pracy dotarły do jak najszerszego grona odbiorców.
Wierzymy, że II edycja Programu KPO dla Kultury to ogromna szansa na rozwój i rozkwit sektora kultury w Polsce. Wzbogacenie tradycyjnych form prezentacji sztuki o nowoczesne narzędzia cyfrowe pozwoli na znaczne poszerzenie grona odbiorców i wzmocni wizerunek instytucji jako otwartej na świat innowacji.
Podsumowanie
- W kwietniu 2025 roku na stronach NIMiT-u oraz KPO dla Kultury pojawią się informacje dotyczące II naboru inwestycji A2.5.1, w ramach którego instytucje z sektora kultury i przemysłów kreatywnych mogą ubiegać się o wsparcie na rozwój swojej działalności.
- Zespół wirtualne-spacery.pl posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie tworzenia wirtualnych spacerów 360°, digitalizacji obiektów i modelowania 3D (m.in. techniką gaussian splatting). W poprzednich edycjach i podobnych programach zrealizowaliśmy już szereg inspirujących projektów: wirtualne galerie, spacery po wystawach sztuki i skansenach, interaktywne prezentacje dzieł ludowych czy najnowocześniejszych form sztuki współczesnej.
- Dzięki wirtualnym spacerom i cyfrowym muzeom zwiększa się dostępność do dóbr kultury, co wpisuje się w najważniejsze założenia programów wsparcia, jakim jest upowszechnianie sztuki i dziedzictwa przy jednoczesnym wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
- Inwestycja w innowacje jest kluczowym elementem przyszłości sektora kultury – odgrywa ogromną rolę w edukacji i promocji, docierając do grup odbiorców, które wcześniej mogły pozostawać na uboczu.
Jeżeli planują Państwo aplikować w ramach II edycji Programu KPO dla Kultury i szukają rzetelnego partnera do współpracy w zakresie tworzenia interaktywnych wystaw, wirtualnych spacerów czy digitalizacji dzieł sztuki, zachęcamy do kontaktu z nami. Z przyjemnością odpowiemy na wszelkie pytania i pomożemy dostosować projekt do wymagań programu oraz Państwa indywidualnych potrzeb.
Zapraszamy do kontaktu w celu szybkiej wyceny realizacji interaktywnego wirtualnego spaceru 3D / 360° / VR
- Marcin Baran tel. +48 505 464 747
- Daniel Myhal tel. +48 510 750 291