Internetowy showroom – wirtualny spacer
Internetowe sklepy przeżywają renesans popularności. W dziedzinie prezentacji produktu mogą zaoferować o wiele więcej niż sklepy tradycyjne. Sklepy internetowe – showroomy dają możliwość oglądania towaru bez wychodzenia z domu, dysponują większą ilością produktów niż tradycyjne sklepy. Internet jest coraz częściej wykorzystywany do zdobywania informacji, rozrywki oraz robienia zakupów.
Zalety showroomów
Sklepy internetowe już są chętnie odwiedzanymi miejscami. Można zrobić w nich zakupy nawet z najdalszych stron świata, wygodnie zapłacić, wybierając jedną z kilku opcji płatności i dostawy. Dostęp do tradycyjnych sklepów jest ograniczony przez godziny otwarcia i odległość od miejsca zamieszkania. Sklepy internetowe są dostępne przez całą dobę, można skorzystać z ich oferty niezależnie od, gdzie mieszka klient. Najważniejszą zaletą sklepu internetowego jest dokładna prezentacja oferty.
Znaczniki w wirtualnym spacerze
Przeglądanie ofert sklepu internetowego nie musi być nużące. Ciekawą formą prezentacji jest wirtualny spacer, podczas którego możemy zobaczyć cały sklep, przybliżyć lub oddalić obraz, zobaczyć każdy detal wybranego produktu. Do wirtualnego spaceru można dodać opisy poszczególnych towarów, a nawet filmiki z YouTube. W ten sposób prezentacja rzeczy staje się atrakcyjna wizualnie. W sklepie tradycyjnym takie produkty jak elektronika są dodatkowo zabezpieczone przed kradzieżą i trudno im przypatrzeć się, nie można dotknąć, ani wyciągnąć z opakowania. Pomimo tego, że widzimy produkt na wystawie, jest on praktycznie niedostępny do momentu zakupów. W showroomie wystarczy kliknąć przy wybranym produkcie „przejść do sklepu” i przeczytać dokładny opis. Klient od razu otrzyma propozycję dodatkowych rzeczy, które może kupić. Znaczniki pojawiają się dopiero po kliknięciu w produkt, więc nie przeszkadzają w przeglądaniu oferty.
Opis asortymentu w showroomach
Opis towaru w showroomach jest o wiele ciekawszy niż w tradycyjnych sklepach. Zawiera pełne informacje o danej rzeczy – właściowości, zastosowanie, możliwość łączenia z innymi elementami lub sposób wykorzystania. W tradycyjnym sklepie, aby dowiedzieć się czegoś o towarze, który zamierzamy kupić, musimy przeczytać etykietę. W showroomie nie ma sprzedawcy, który doradzi i pomoże wybrać produkt. Tutaj klient samodzielnie przegląda towar i decyduje, czy chce go kupić. Ma to swoje dobre strony, bo czas na zastanowienie jest nieograniczony i nikt nie pyta, „czy może w czymś pomóc, pokazać jeszcze inną rzecz z tego asortymentu”. Można też porównać opis i ceny wybranej rzeczy w innych showroomach i wtedy podjąć decyzję, w którym sklepie kupujemy towar.
Tańsze opcje w internecie
Wraz z pojawieniem się showroomów zmieniły się zwyczaje zakupowe klientów. Ludzie przychodzą do sklepów stacjonarnych, żeby pooglądać towar, uzyskać informację od sprzedawcy, w której nie ma w sieci, a potem i tak szukają tańszego produktu w internecie i zamawiają online. Z raportu „Zakupy w 2025 roku” wynika, że sklepy stacjonarne przyjmą rolę klasycznego showroomu, do którego chodzi po to, aby obejrzeć towar, poradzić się sprzedawcy i skorzystać z promocji. Oglądanie produktu na żywo służy zweryfikowaniu jego stanu faktycznego ze zdjęciem w internecie lub porównać grupę produktów. Oczekiwania klientów rosną – firmy nie mogą mieć wyłącznie stacjonarnych sklepów, bo przegrają z konkurencję. Klient chce mieć pełną swobodę miejsca, w którym kupuje. Są osoby, które bez względu na wszystko będą kupowały w sklepach stacjonarnych i klienci, którzy wolą transakcje w internecie.
Showroomy przeżywają rozkwit, bo są dostępne od ręki, nie trzeba nigdzie chodzić, można w każdej chwili zamówić towar. Środek ciężkości w handlu przesuwa się w stronę internetu- sprzedaż w sklepach internetowych rośnie z roku na rok. Czy sprawdzą się przypuszczenia analityków, że sklepy internetowe zmiażdżą stacjonarne punkty sprzedaży, to pokaże czas. Jak na razie obie opcje zakupowe współistnieją i mają swoich zwolenników.
Zobacz przykłady internetowych showroomów Matterport
Subskrybuj naszą stronę na Facebooku, co jakiś czas publikujemy tam ciekawe przykłady wirtualnych spacerów, które warto zobaczyć.