Wirtualne spacery są coraz bardziej rozpowszechnioną formą promocji różnych instytucji i podmiotów. Szczególnie można je oglądać na stronach:
- muzeów (wirtualne muzea),
- wystaw sztuki (wirtualne wystawy),
- urzędów gmin (wirtualne miasta),
- promocji nowych mieszkań przez developerów (wirtualne prezentacje),
- i wiele innych.
Wirtualne spacery są niezwykle atrakcyjne wizualnie, trudno zatem się dziwić, że przyciągają także osoby niepełnosprawne, często korzystające z Internetu. Tego rodzaju produkcje są coraz lepsze technologicznie i dają znacznie większe możliwości (zwłaszcza te najnowsze – typu 3D czy 4D. Odnosi się to także do ich udostępniania osobom mniej sprawnym czy mającym różne problemy. Tych osób dotyczą niejednokrotnie ograniczenia w posługiwaniu się Internetem czy w zakresie uzyskania dostępu do treści znajdujących się na stronach, w tym także w odniesieniu do możliwości oglądania wirtualnych spacerów.
Z tych względów wirtualne spacery muszą być dostosowane do wszystkich ich użytkowników, także niepełnosprawnych.
Korzyści z wirtualnych spacerów dla niepełnosprawnych
Warto w tym miejscu przytoczyć korzyści, jakie dają wirtualne spacery osobom niepełnosprawnym. Jest to bowiem:
- nie tylko dobra zabawa,
- nabywanie nowych umiejętności w posługiwaniu się komputerem i Internetem,
- rozwijanie percepcji wzrokowej i ruchowej (koordynacji obrazu z rzeczywistością),
- rozwijanie wyobraźni osoby zarówno sprawnej (np. dzieci), jak i niepełnosprawnej, gdyż korzystając z wirtualnych spacerów musimy wyobrazić sobie dane wnętrze,
- wirtualne spacery publikowane na stronach miejsc ogólnie dostępnych, dają możliwość przygotowania się osoby niepełnosprawnej np. do:
– załatwienia jakiejś sprawy (np. w urzędzie gminy),
– łatwiejsze dotarcie w dane miejsce (np. wirtualne spacery prezentowane na stronach miast, obok map Google, dają informację, jak się przemieścić czy znaleźć dane miejsce, jak ono wygląda w rzeczywistości,
– zorganizowania wycieczki, zanim osoba niepełnosprawna wyjdzie z domu, może się zorientować np. co do odległości danego miejsca od domu, czasu, jaki będzie potrzebny do zwiedzania, atrakcyjności danego miejsca (np. czy w ogóle warto je odwiedzić),
– zwiedzania danego obiektu, np. muzeum.
Jest to także wiele korzyści praktycznych, gdyż wirtualny spacer pozwala niepełnosprawnemu na załatwienie wielu spraw w urzędach samodzielnie czy zorganizowanie sobie samodzielnie wycieczki, bez pomocy osób trzecich. Wirtualny spacer pozwala także, zarówno osobom sprawnym, jak i niepełnosprawnym na znalezienie i wybór w Internecie tego, co ich interesuje. Pozwala zatem także na:
- oszczędność czasu,
- oszczędność kosztów,
- uniknięcie nietrafionych decyzji,
- chroni przed zagubieniem się w mieście czy w związku z dojazdem do jakiegoś obiektu (a pamiętajmy, że niepełnosprawni jeżdżą często samodzielnie na wózkach czy własnymi samochodami).
Wirtualne spacery dają zatem korzyści:
- nie tylko estetyczne – w postaci możliwości podziwiania obiektów czy widoków, do których osoba niepełnosprawna nie mogłaby dotrzeć – wysokie partie gór czy obiekty zlokalizowane w trudno dostępnych miejscach,
- osoby niepełnosprawne mogą także nie wychodząc z domu zobaczyć dany obiekt i to z różnych stron i perspektyw, wirtualne spacery dostarczają zatem niezapomnianych wrażeń, zwłaszcza te w postaci filmów 3D lub 4D.
- praktyczne – mogą pozyskać informacje bez wychodzenia z domu, które pozwolą im lepiej zorganizować swoje życie i uczynić je łatwiejszym i przyjemniejszym.
Do praktycznych korzyści z wirtualnych spacerów, zaliczyć można także uzyskanie dostępu do informacji praktycznych, zarówno:
- dotyczących spraw bieżących do załatwienia, np. przez interesantów danego urzędu czy instytucji,
- zlokalizowanie ich i dotarcie, a zatem sprawniejsze i szybsze załatwienie danej sprawy.
Dotyczy to szczególnie urzędów i instytucji publicznych. Stąd zapewnienie dostępności do wirtualnych spacerów osobom niepełnosprawnym stało się kluczowe, obok już wcześniej promowanych i implementowanych na podstawie przepisów prawa innych form dostępności.
Co to jest dostępność?
Pojęcie dostępności nie jest niczym nowym. Kwestia ta jest już od pewnego czasu wdrażana i respektowana przez różne instytucje czy podmioty, zarówno publiczne, jak i prywatne. Zapewnienie dostępności obiektów dla osób niepełnosprawnych wynika z tego, iż niepełnosprawni na co dzień napotykają na wiele przeszkód, w pierwszej kolejności architektonicznych. Zapewnienie dostępności miało zatem w pierwszej kolejności umożliwić im swobodę przemieszczania się oraz normalne funkcjonowanie.
Jakich obiektów może dotyczyć dostępność?
W pierwszej kolejności zapewnienie dostępności dotyczyło:
- dostępności przestrzeni publicznych, takich jak:
– urzędy, szkoły,
– dworce, parki, miejsca rekreacji,
– przychodnie lekarskie,
- miejsca powszechnego użytku, takie jak:
– budynki mieszkalne,
– sklepy.
Kwestie rozwiązań prawnych w tym zakresie dotyczy przede wszystkim „obiektów budowlanych”. Jednak nadal występują tutaj luki, gdyż niedostateczne są uregulowania co do dostępności „przestrzeni publicznych”. Prowadzi to do tego, że w niektórych miastach wdrażane są standardy dostępności „przestrzeni miejskich” , które są niespójne i mają lokalny charakter.
Program Dostępność Plus
W roku 2018 Ministerstwo wprowadziło „Program Dostępność Plus”, który obejmuje poprawę dostępności:
- przestrzeni publicznej,
- architektury,
- transportu,
- produktów i usług.
W pewnym stopniu w te standardy wpisuje się szersze wykorzystanie wirtualnych spacerów, gdyż są one często formą promocji dóbr i usług, a co za tym idzie, ich wykorzystanie samo w sobie, przyczynia się do zwiększenia dostępności do nich.
Jednocześnie jednak pojawiło się odrębne pojęcie tzw. dostępności cyfrowej.
Co to jest dostępność cyfrowa?
Dostępność cyfrowa wpisuje się w ogólne zasady promowania i wdrażania dostępności w odniesieniu do korzystania z technologii cyfrowych. Oznacza ona to, iż z rozwiązań cyfrowych mogą wygodnie korzystać osoby z różnymi niepełnosprawnościami np.:
- wzroku,
- słuchu,
- ruchu,
- z niepełnosprawnością intelektualną,
- zaburzeniami poznawczymi.
Dostępność cyfrowa to obowiązek prawny, ale też szansa na dotarcie do wszystkich użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Czego może dotyczyć dostępność cyfrowa?
Dostępność cyfrowa dotyczyć może:
- serwisów internetowych,
- aplikacji mobilnych,
- cyfrowych dokumentów,
- multimediów,
- usług elektronicznych.
Wirtualne spacery możemy zaliczyć do co najmniej jednej z tych grup.
Dostępność cyfrowa a wirtualne spacery – WCAG 2.1
W odniesieniu do wirtualnych spacerów w zakresie dostępności wirtualnych spacerów dla osób z niepełnosprawnościami, rozwiązania techniczne, jakie można zaimplementować to między innymi:
- zmiana kontrastu,
- zmiana wielkości czcionki,
- widoczny fokus,
- wyróżnienie odnośników,
- czytelność przy użyciu klawiatury oraz programu udźwiękawiającego,
- osadzenie video z tłumaczem na język migowy,
- opis audio czytany przez lektora lub syntezator mowy,
- i inne.
Prawne rozwiązania w zakresie dostępności cyfrowej
WCAG 2.1 na świecie to występuje jako ADA
https://www.gov.pl/web/dostepnosc-cyfrowa/jak-przygotowac-deklaracje-dostepnosci
Co to jest Deklaracja Dostępności?
Deklaracja dostępności to opis dostępności podmiotu publicznego dla osób z niepełnosprawnościami. Informuje te osoby o rozwiązaniach, ale też problemach, jakie spotkają na stronie internetowej, w aplikacji mobilnej i budynkach danego podmiotu publicznego.
Od 23 września 2020 roku taka deklaracja jest obowiązkowa dla każdej strony internetowej, a od 23 czerwca 2021 roku dla każdej aplikacji mobilnej, która należy do podmiotu publicznego. Obowiązek ten wynika z Ustawy z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Deklaracja opisuje stan dostępności. Nawet jeśli strona internetowa jest niedostępna to musi mieć w pełni dostępną deklarację, która opisuje ten stan.
Status zgodności z ustawą
Na stronie musimy koniecznie ustalić, jaka jest zgodność naszego rozwiązania cyfrowego z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Możemy wyróżnić:
- status „zgodna z ustawą” – jeżeli strona internetowa czy konkretnie dane narzędzie, w tym np. wirtualny spacer, jaki jest na tej stronie umieszczany, spełnia wszystkie wymagania opisane w załączniku 1. do ustawy,
- status „częściowo zgodna z ustawą” – oznacza iż strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej (i tu muszą być one wymienione), jeśli strona spełnia większość wymagań opisanych w załączniku 1. do ustawy,
- status „niezgodna z ustawą” – jeśli strona czy znajdujące się na niej dane rozwiązanie cyfrowe nie spełnia większości wymagań opisanych w załączniku 1. do ustawy.
Nie jest to jednak wystarczające, gdyż trzeba opisać w przypadku dostępności częściowej zgodności z ustawą lub niezgodności, na czym one polegają.
Ponadto:
- Jeśli jest alternatywny sposób radzenia sobie z problemami lub wiesz, kiedy te problemy będą rozwiązane, należy o tym napisać.
- Jeśli niedostępność wynika z wykluczeń dopuszczanych przez art 3 ust.2 ustawy, należy o tym napisać.
- Jeśli usunięcie problemów w dostępności cyfrowej wiązałoby się z nadmiernymi obciążeniami, należy dodać dokument to potwierdzający np. przez osobę do tego uprawniona – kierownika jednostki/ podmiotu.
Przykładowe opisy błędów i rozwiązań w odniesieniu do wirtualnych spacerów
Do najczęściej spotykanych problemów w dostępności cyfrowej w odniesieniu do wirtualnych spacerówzaliczyć można:
- w części filmów nie ma napisów dla osób niesłyszących i głuchych – tutaj można dopisać także w jakim terminie te problemy zostaną usunięte,
- wirtualny spacer nie jest dostępny cyfrowo. Zapewnienie dostępności tej funkcji oznacza bardzo wysokie koszty, które oceniliśmy jako „nadmierne obciążenie” opisane w ustawie o dostępności cyfrowej. Oceniliśmy to na podstawie Analizy kosztów dostępności cyfrowej funkcji wirtualnego spaceru i tu można dodać odpowiedni dokument to potwierdzający (PDF).
Oprócz tego konieczne jest na stronie internetowej wskazanie osoby, z którą można się skontaktować w sprawie braku dostępności cyfrowej jakiegoś elementu, znajdującego się na tej stronie, np. brak możliwości powiększenia obrazu czy jakiejś innej funkcji w odniesieniu do wirtualnego spaceru.
Ponadto należy wskazać, w jakim trybie można wnieść skargę na brak dostępności cyfrowej lub uchybienia w tym zakresie.
Podsumowując, kwestie dostępności cyfrowej w odniesieniu do wirtualnych spacerów nie są sprawą dowolną, ale wynikają z uregulowań prawnych dotyczących także innych rozwiązań cyfrowych, umieszczanych na stronach internetowych. Zatem warto o tym pamiętać wstawiając na własną stronę internetową wirtualny spacer, a zwłaszcza, jeśli oferujemy go na stronę jakiejś instytucji publicznej.