Wykorzystanie wirtualnych spacerów w przedstawieniu efektów realizacji dotacji
Już od kilknnastu lat polskie gminy korzystają z dotacji unijnych i samorządowych. Zapewnia to rozwój i realizację projektów inwestycyjnych zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami mieszkańców. Polska zmienia się, staje się bardziej przyjazna do życia. Beneficjentami dofinansowań ze środków unijnych są placówki oświatowe, medyczne, kulturalne, sportowe, urzędy, gminne lub miejskie przedsiębiorstwa. Dzięki dotacjom powstają inwestycje z zakresu ekologii, realizowane są programy profilaktyczne, zdrowotne, obywatelskie i edukacyjne.
Dotacje w publicznych projektach – lepsza jakość życia
Korzystanie z unijnego i samorządowego wsparcia niesie ze sobą wiele korzyści. Takie dodatkowe wsparcie mają pozytywny wpływ na rozwój przedsiębiorstw i obiektów publicznych. Poprawiają ich konkurencyjność i jakość świadczonych usług. Dzięki środkom unijnym istniejące już firmy mogą kupić nowy sprzęt, przeprowadzić remont, zorganizować szkolenie dla pracowników, otworzyć nową linię produkcyjną, zmienić swoje otoczenie. Przedsiębiorstwa stawiające pierwsze kroki na rynku mają możliwość rozwinięcia swojej działalności i zbudowania rozpoznawalnej, godnej zaufania marki. Dotacje to klucz do rozwoju gospodarki i społeczeństwa obywatelskiego. Prawdziwe jest stwierdzenie, że ostatnie 20 lat to prawdziwy rozwój sektora publicznych projektów, co przekłada się na lepszą jakość życia w małych ojczyznach.
Szukanie informacji o dotacjach
Fundusze Europejskie dla samorządów są w Polsce wykorzystywane w ramach Programów Regionalnych oraz Programów Operacyjnych. Dotyczą konkretnego obszaru działania. Jeśli gmina chce wybudować nową drogę, czy boisko lub wyremontować przedszkole, to powinna szukać konkursów dotyczących tej branży w swoim regionie. Dzięki dotacjom możliwe są inwestycje, o których przed rokiem 2004 można było tylko pomarzyć. Od rozwoju każdego państwa i regionu zależy konkurencyjność gospodarki unijnej i pomyślność Europejczyków. Efekty inwesycji publicznych sfinanasowanych dzięki dotacjom samorządowym i unijnym, można pokazać na wirtualnych spacerach po danym obiekcie/ obszarze.
Najpopularniejsze dotacje na cele publiczne
Obszarów, w których proponowane są dotacje unijne dla gmin na projekty i inwestycje, jest bardzo wiele. Dotyczą każdej dziedziny działalności gminy. Gminy najczęściej wykorzystują dotację na: infrastrukturę, ochrona środowiska, informatyzacja, projekty społeczne, projekty kulturalne. W dziale infrastruktury dotacje unijne można wykorzystać na takie inwestycje jak: drogi, gospodarka wodno-ściekowa, gospdarka odpadami, zakup ekologicznego transportu miejskiego, edukacja środowiskowa, rekultywacją terenów zielonych, a także termomodernizacja budynków użyteczności publicznej i budynków mieszkalnych w celu poprawy ich efektywności energetycznej. Dotacje mogą być przeznaczone na zadania związane z informatyzacją, np.: na rozwijanie e-usług, czyli wdrożenie lub rozbudowę infrastruktury informatycznej, dzięki której mieszkańcy mogą załatiwć sprawy rzędowe przez Internet – wygodnie, bez pośpiechu i stania w kolejkach. Wśród dotacji unijny i samorządowych dużym zainteresowaniem cieszą się projekty, którym celem jest przeciwdziałanie bezrobociu, profilaktyka zdrowotna, programy aktywizujące dla osób w trudnej sytuacji życiowej (fundusze dla ośrodków pomocy społecznej) oraz programy dotyczące dzieci i mlodzieży. Ze środków przeznaczonych na kulturę remontowane są zabytki i inne obiekty kulturalne
Wielkość dofinansowań
Nie ma jednej kwoty, jaką dofinansowuje się wszystkie projekty. Wysokość dotacji określana jest w konkretnym programie. Warunki określają zasady konkursu. Najczęściej dotacja pokrywa część kosztów kwalifikowanych. Bywają dotacje, w których dofinansowanie wynosi 100 procent. Na dotację mogą liczyć najlepsze projekty, które uzyskają najwyższe noty w konkursie.
Niełatwa droga do pieniędzy
Pozyskiwanie wszelkiego typu funduszy i dotacji z Unii Europejskiej i samorządów nie jest łatwe. Wniosek musi spełniać wszystkie formalne wymogi, jakie zakłada konkurs. Musi być dopracowany w najdrobniejszych szczegółach. Komisja oceniająca wnioski musi mieć pewność, że realizacja danego projektu przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców. Kosztorys i plan inwestycji musi być rzetelnie przygotowany. Oznacza to, że we wniosku muszą być uwzględnione wszelkie koszty, w tym promocja wśród mieszkańców nowej inwestycji. Najkorzystniejszą cenową i świetnie odbieraną przez odbiorców formą promocji obiektu, usługi, na której powstanie podmiot ubiega się o dotację jest wirtualny spacer. Najnowocześniejsza technologia fotografii doskonale pokazuje wykonaną inwestycję- ujęty jest każdy szczegół, co zachęca odbiorcę do bliższego poznania obiektu lub inwestycji. Dlatego warto część dotacji przeznaczyć na wirtualny spacer, który umożliwi zwiedzanie tych miejsc bez wychodzenia z domu.
Wirtualny spacer – promocja miejsc powstałych dzięki dotacjom
Każda inwestycja, do której powstania przyczyniły się dotacje to ogromny sukces inwestora i chluba dla okolicy. Aby służyły mieszkańcom i turystom, powinny być regularnie promowane. Najskuteczniejszym narzędziem marketingowym jest wirtualny spacer- specjalne panoramy 360 stopni, które tworzą dynamiczne zdjęcia. Widz może przybliżać lub oddalać, chodzić po całej pokazanej przestrzeni, decydować, który fragment chce zobaczyć. Ma wrażenie, że przebywa w środku miejsca i poznaje je o wiele dokładniej niż na standardowej fotografii. Poszczególne przedstawiane elementy można opisać. Wielu internatów potwierdza, że dzięki wirtualnym spacerom obejrzało obiekt dokładniej niż podczas wycieczki. Możliwości techniczne wykorzystania wirtualnego spaceru w przedstawianiu efektów inwestycji są ogromne. Zaletą omawianej formy promocji jest dobrowolność obejrzenia materiału przez widza- nie włączy się reklama, czy niechciany filmik. Wirtualny spacer można umieścić na stronie internetowej lub na profilach społecznościowych. Tematem wirtualnego spaceru może być placówka oświatowa, gabinet lekarski, zabytki, wnętrze firmy, przyroda, urząd, droga, most, itp. Zdjęcia dynamiczne bardziej angażują ciekawość odbiorcy, umożliwiają poznanie całości obiektu, nawet układu pomieszczeń, co jest bardzo ważne w przypadku zabytków, urzędów, przychodni, czy szkół. Wirtualny spacer po obiekcie powstałym z dotacji wykonuje się po zakończeniu inwestycji, dlatego tak ważne jest pozostawienie środków z dotacji na ten cel.
Wirtualny spacer – ukłon w stronę odbiorcy
Internauta coraz częściej nie chce oglądać całej galerii. Woli skoncentrowany obraz, który prezentuje wszystkie walory inwestycji. Chce mieć wpływ na to, co ogląda, na jakie elementy zwraca większą uwagę, a które pomija. Takie możliwości daje wirtualny spacer. To właśnie możliwość interakcji widza sprawia, że warto uwzględnić realizację tej formy promocji z dotacji. Badania rynkowe pokazują, że internauci chętnie oglądają wirtualne spacery po muzeach, zabytkach, kinach, salach koncertowych, szkołach i przedszkolach, galeriach handlowych, szlakach turystycznych, świątyniach, ośrodkach SPA, pensjonatach, hotelach.
Fundusze europejskie i samorządowe od lat wspierają instytucje publiczne w ich działalności.
Jednak korzystanie z nich wiąże się również z wieloma obowiązkami. Przede wszystkim trzeba zrealizować inwestycję zgodnie z wnioskiem, przestrzegać terminów i prawidłowo ją rozliczyć. Na stronie internetowej warto wspomnieć, że dany obiekt powstał z dotacji i z jakiego programu. Jeżeli dzięki wirtualnemu spacerowi uda się zaciekawić odbiorcę, to zazwyczaj przyjeżdża on, aby zobaczyć z bliska inwestycję sfinansowaną z dotacji. To najlepsza promocja instytucji publicznej lub firmy i regionu. Wirtualny spacer buduje i promuje markę. Pokazuje obiekt w pełnej okazałości, odkrywa przed odbiorcą wszelkie tajemnice. Nic więc dziwnego, że wirtualny spacer po obiektach użyteczności publicznej stał się wiodącym narzędziem promocyjnym.