Digitalizacja kultury z grantów KPO ( Krajowy Plan Odbudowy). Wirtualny spacer, wirtualna wystawa.
Coraz więcej instytucji kultury stawia na innowacyjne rozwiązania, które pozwalają dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Jednym z takich rozwiązań są wirtualne spacery oraz digitalizacja wystaw. Program Krajowego Planu Odbudowy dla Kultury (KPO dla Kultury) otwiera nowe możliwości finansowania takich projektów, umożliwiając muzeom, teatrom, galeriom sztuki i innym ośrodkom kultury inwestowanie w nowoczesne technologie. W tym artykule przedstawiamy potencjał wirtualnych spacerów, ich zastosowania oraz korzyści dla instytucji kultury.
KPO dla Kultury – szansa na rozwój instytucji kultury
KPO dla Kultury to program, który oferuje dofinansowanie projektów wspierających rozwój cyfrowy i modernizację ośrodków kultury. W ramach programu można pozyskać środki na projekty takie jak wirtualne wystawy, digitalizacja zbiorów, tworzenie wirtualnych spacerów czy rozwiązania oparte na wirtualnej rzeczywistości (VR). Główne korzyści z uczestnictwa w programie obejmują:
- Zwiększenie dostępności zasobów kultury – wirtualne wystawy mogą być dostępne dla odbiorców na całym świecie.
- Rozwój kompetencji cyfrowych wśród pracowników instytucji kultury.
- Zwiększenie atrakcyjności oferty poprzez zastosowanie nowoczesnych technologii.
- Ochrona dziedzictwa kulturowego – digitalizacja pomaga zachować zbiory i treści w formie cyfrowej na przyszłość.
Instytucje kultury, które skorzystają z KPO dla Kultury, mają szansę nie tylko zachować swoje dziedzictwo, ale także przyciągnąć nowych odbiorców i sponsorów. Warto złożyć wniosek już dziś, by skorzystać z dostępnych funduszy i unowocześnić swoją ofertę.
Wirtualne spacery – nowa forma interakcji z kulturą
Wirtualne spacery to innowacyjne narzędzie, które pozwala odwiedzać miejsca kultury w dowolnym miejscu i czasie. Rozwiązanie to świetnie sprawdza się w muzeach, galeriach sztuki, teatrach czy centrach wystawienniczych. Za pomocą technologii 360° i modeli 3D, odbiorcy mogą eksplorować przestrzenie, zapoznawać się z eksponatami i korzystać z multimedialnych treści edukacyjnych.
Zastosowania wirtualnych spacerów
- Muzea:
- Prezentacja stałych i czasowych wystaw.
- Wirtualne zwiedzanie sal muzealnych z dodatkowymi informacjami o eksponatach.
- Edukacyjne ścieżki tematyczne dla szkół i turystów.
- Galerie sztuki:
- Wirtualna galeria z wizualizacją obrazów, rzeźb i innych dzieł sztuki.
- Multimedialne opisy prac z filmami i wywiadami z artystami.
- Teatry:
- Wirtualne zwiedzanie kulis, garderób i sceny.
- Prezentacja archiwalnych przedstawień w formie interaktywnej wystawy.
- Możliwość eksploracji historycznych budynków teatralnych.
- Inne ośrodki kultury:
- Digitalizacja wystaw czasowych.
- Prezentacja historycznych miejsc i wydarzeń w formie interaktywnej mapy.
- Tworzenie tematycznych ścieżek narracyjnych dostępnych online.
Korzyści z posiadania wirtualnej wystawy
Wirtualna wystawa to więcej niż tylko cyfrowa wersja tradycyjnej ekspozycji. To możliwość dotarcia do nowych grup odbiorców i stworzenia angażującego doświadczenia.
Dla muzeów:
- Zwiększenie zasięgu – wirtualna wystawa umożliwia odwiedzającym z całego świata zapoznanie się z kolekcją muzeum.
- Edukacja – multimedialne treści, takie jak filmy, audio i interaktywne quizy, mogą wzbogacić tradycyjną narrację.
- Ochrona eksponatów – wirtualna prezentacja zmniejsza konieczność fizycznej ekspozycji delikatnych obiektów.
- Promocja wydarzeń specjalnych – wirtualne spacery mogą obejmować zapowiedzi nadchodzących wystaw.
Dla galerii sztuki:
- Promocja artystów – wirtualne galerie mogą prezentować prace na światową skalę.
- Interakcja z odbiorcami – możliwość udostępniania i kupowania dzieł online.
- Wsparcie dla młodych artystów – cyfrowe galerie pozwalają debiutantom dotrzeć do szerokiej publiczności.
Dla teatrów i innych ośrodków kultury:
- Nowe formy narracji – wirtualne wystawy mogą opowiadać historię teatru, pokazywać archiwalne materiały czy prezentować kostiumy.
- Zwiększenie dostępności dla osób z ograniczeniami mobilności.
- Popularyzacja historii lokalnej – wirtualne wystawy mogą służyć edukacji o lokalnym dziedzictwie.
Tworzenie wirtualnej galerii
Firma Rammultimedia sp. z o.o. Wirtualne-spacery.pl specjalizuje się w digitalizacji wystaw i tworzeniu wirtualnych galerii, oferując kompleksowe usługi dla instytucji kultury. Nasze doświadczenie obejmuje:
- Wizualizacje przestrzeni:
- Dokładne odwzorowanie wnętrz galerii czy muzeum w technologii 360 stopni lub skanów 3D.
- Możliwość umieszczania obrazów, zdjęć, plakatów i innych prac w realistycznym otoczeniu.
- Interaktywne elementy:
- Dodawanie multimedialnych treści, takich jak filmy, audio i opisy tekstowe.
- Możliwość interakcji z eksponatami, np. przybliżania detali czy zmiany perspektywy oglądu.
- Integracja elementów edukacyjnych, takich jak quizy czy ścieżki dźwiękowe.
- Integracja z platformami online:
- Umieszczanie wirtualnych spacerów na stronach internetowych i w mediach społecznościowych.
- Optymalizacja pod kątem SEO, aby zwiększyć widoczność w wyszukiwarkach.
Przykład realizacji:
W ramach projektu finansowanego z KPO dla Kultury zrealizowaliśmy wyjątkowy projekt w Sądeckim Parku Etnograficznym, gdzie połączyliśmy technologię z folklorem. Tematem przewodnim była historia i piękno strojów ludowych z regionu Piwnicznej-Zdroju, prezentowanych przez zespół regionalny Dolina Popradu.
Każdy element garderoby stał się narracją o tradycji, kulturze i tożsamości lokalnej społeczności. W ramach projektu wykonaliśmy wirtualny spacer zawierający takie elementy jak:
- Zdjęcia 360° w autentycznych wnętrzach Sądeckiego Parku Etnograficznego, tworząc interaktywny wirtualny spacer po wystawie.
- Fotografie klasyczne każdego stroju, przedstawiające detale i kunszt wykonania.
- Modele 3D postaci w strojach ludowych, które pozwalają oglądającym na dokładne zapoznanie się z każdym szczegółem odzieży.
- Filmiki w których prezentowany był obrót dookoła każdej postaci aby oglądający miał możliwość jak w ruchu zachowuje się poszczególny element ubioru.
Całość została zaprojektowana z dbałością o autentyczność i klimatyczne detale, dzięki czemu użytkownicy mogą poczuć atmosferę regionu. Projekt spotkał się z entuzjastycznym odbiorem, zwiększając zainteresowanie kulturą ludową oraz przyciągając nowych odwiedzających, zarówno lokalnie, jak i online.
Przykład realizacji: Wystawa czasowa „SUBIEKTYWNY MODEL CZASU. TRZY PERSPEKTYWY”
W Zamku Sieleckich w Sosnowcu stworzyliśmy wirtualny spacer po wystawie czasowej „SUBIEKTYWNY MODEL CZASU. TRZY PERSPEKTYWY”, który pozwala użytkownikom na pełne doświadczenie tej unikalnej ekspozycji. W ramach projektu:
- Wszystkie prace i eksponaty zostały przedstawione w formie interaktywnej.
- Użytkownicy mogą swobodnie poruszać się po wszystkich pomieszczeniach wystawy.
- Dodano opisy tekstowe, lektorów, muzykę oraz modele 3D wybranych rzeźb.
- Projekt został przygotowany w dwóch językach, aby dotrzeć do międzynarodowej publiczności.
Korzyści płynące z tak zrealizowanej wystawy obejmują możliwość dotarcia do odbiorców, którzy nie mogą fizycznie odwiedzić Sosnowca, oraz wzbogacenie tradycyjnej formy wystawy o multimedialne treści, które angażują odbiorców.
Przykład realizacji: Digitalizacja wystawy „Zaniedomowienie”
W Krakowskiej Galerii i Pracowni Sztuki SUBTERIA zrealizowaliśmy digitalizację wystawy zatytułowanej „Zaniedomowienie”, współorganizowanej przez stowarzyszenie ON/OFF. Wystawa prezentuje prace ponad 20 artystów, a nasz projekt pozwolił na unikalne przedstawienie tych dzieł w formie cyfrowej:
- Obrazy i rzeźby zostały zaprezentowane w formie klasycznych zdjęć, ale także wideo oraz plików PDF, dzięki czemu widzowie mogą dokładnie zapoznać się z każdą pracą.
- Niektóre eksponaty zostały przekształcone w modele 3D, umożliwiające oglądanie ich z różnych perspektyw.
- Wystawa jest dostępna w dwóch językach, co zwiększa jej zasięg międzynarodowy.
Projekt ten nie tylko zachował unikalne dzieła sztuki, ale także przyciągnął uwagę nowych odbiorców dzięki interaktywnym i multimedialnym rozwiązaniom.
Przykład realizacji: Wystawa fotograficzna „Żywe obrazy, czyli igraszki z polskim malarstwem” w wirtualnych przestrzeniach galerii
Pod honorowym patronatem Ambasadora RP na Węgrzech oraz Instytutu Polskiego w Budapeszcie zrealizowaliśmy digitalizację wystawy fotograficznej zatytułowanej „Żywe obrazy, czyli igraszki z polskim malarstwem”. W ramach projektu:
- Zdjęcia klasyczne fotografii portretowych wraz z opisami zostały umieszczone w wirtualnie stworzonych przestrzeniach galerii.
- Stworzono interaktywną wirtualną galerię, gdzie odwiedzający mogą spacerować po wystawie, oglądając fotografie rozmieszczone na ścianach.
- Wystawa została przygotowana w dwóch językach, umożliwiając dotarcie do szerokiego grona odbiorców.
Projekt ten pozwala zachować dzieła, których wystawy czasowe już się zakończyły, a także promować twórczość młodych artystów poprzez prezentację ich prac w wirtualnych wnętrzach. Wystawa nie tylko spełnia funkcję edukacyjną, ale również zachęca widzów do interakcji i własnej interpretacji współczesnego świata przez sztukę.