Kategorie: News

KPO dla Kultury – Jak wykorzystać wirtualne spacery i wirtualne wystawy w ośrodkach kultury?

Digitalizacja kultury z grantów KPO ( Krajowy Plan Odbudowy). Wirtualny spacer, wirtualna wystawa.

Coraz więcej instytucji kultury stawia na innowacyjne rozwiązania, które pozwalają dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Jednym z takich rozwiązań są wirtualne spacery oraz digitalizacja wystaw. Program Krajowego Planu Odbudowy dla Kultury (KPO dla Kultury) otwiera nowe możliwości finansowania takich projektów, umożliwiając muzeom, teatrom, galeriom sztuki i innym ośrodkom kultury inwestowanie w nowoczesne technologie. W tym artykule przedstawiamy potencjał wirtualnych spacerów, ich zastosowania oraz korzyści dla instytucji kultury.

KPO dla Kultury – szansa na rozwój instytucji kultury

KPO dla Kultury to program, który oferuje dofinansowanie projektów wspierających rozwój cyfrowy i modernizację ośrodków kultury. W ramach programu można pozyskać środki na projekty takie jak wirtualne wystawy, digitalizacja zbiorów, tworzenie wirtualnych spacerów czy rozwiązania oparte na wirtualnej rzeczywistości (VR). Główne korzyści z uczestnictwa w programie obejmują:

  • Zwiększenie dostępności zasobów kultury – wirtualne wystawy mogą być dostępne dla odbiorców na całym świecie.
  • Rozwój kompetencji cyfrowych wśród pracowników instytucji kultury.
  • Zwiększenie atrakcyjności oferty poprzez zastosowanie nowoczesnych technologii.
  • Ochrona dziedzictwa kulturowego – digitalizacja pomaga zachować zbiory i treści w formie cyfrowej na przyszłość.

Instytucje kultury, które skorzystają z KPO dla Kultury, mają szansę nie tylko zachować swoje dziedzictwo, ale także przyciągnąć nowych odbiorców i sponsorów. Warto złożyć wniosek już dziś, by skorzystać z dostępnych funduszy i unowocześnić swoją ofertę.

Wirtualne spacery – nowa forma interakcji z kulturą

Wirtualne spacery to innowacyjne narzędzie, które pozwala odwiedzać miejsca kultury w dowolnym miejscu i czasie. Rozwiązanie to świetnie sprawdza się w muzeach, galeriach sztuki, teatrach czy centrach wystawienniczych. Za pomocą technologii 360° i modeli 3D, odbiorcy mogą eksplorować przestrzenie, zapoznawać się z eksponatami i korzystać z multimedialnych treści edukacyjnych.

Zastosowania wirtualnych spacerów

  1. Muzea:
    • Prezentacja stałych i czasowych wystaw.
    • Wirtualne zwiedzanie sal muzealnych z dodatkowymi informacjami o eksponatach.
    • Edukacyjne ścieżki tematyczne dla szkół i turystów.
  2. Galerie sztuki:
    • Wirtualna galeria z wizualizacją obrazów, rzeźb i innych dzieł sztuki.
    • Multimedialne opisy prac z filmami i wywiadami z artystami.
  3. Teatry:
    • Wirtualne zwiedzanie kulis, garderób i sceny.
    • Prezentacja archiwalnych przedstawień w formie interaktywnej wystawy.
    • Możliwość eksploracji historycznych budynków teatralnych.
  4. Inne ośrodki kultury:
    • Digitalizacja wystaw czasowych.
    • Prezentacja historycznych miejsc i wydarzeń w formie interaktywnej mapy.
    • Tworzenie tematycznych ścieżek narracyjnych dostępnych online.

Korzyści z posiadania wirtualnej wystawy

Wirtualna wystawa to więcej niż tylko cyfrowa wersja tradycyjnej ekspozycji. To możliwość dotarcia do nowych grup odbiorców i stworzenia angażującego doświadczenia.

Dla muzeów:

  • Zwiększenie zasięgu – wirtualna wystawa umożliwia odwiedzającym z całego świata zapoznanie się z kolekcją muzeum.
  • Edukacja – multimedialne treści, takie jak filmy, audio i interaktywne quizy, mogą wzbogacić tradycyjną narrację.
  • Ochrona eksponatów – wirtualna prezentacja zmniejsza konieczność fizycznej ekspozycji delikatnych obiektów.
  • Promocja wydarzeń specjalnych – wirtualne spacery mogą obejmować zapowiedzi nadchodzących wystaw.

Dla galerii sztuki:

  • Promocja artystów – wirtualne galerie mogą prezentować prace na światową skalę.
  • Interakcja z odbiorcami – możliwość udostępniania i kupowania dzieł online.
  • Wsparcie dla młodych artystów – cyfrowe galerie pozwalają debiutantom dotrzeć do szerokiej publiczności.

Dla teatrów i innych ośrodków kultury:

  • Nowe formy narracji – wirtualne wystawy mogą opowiadać historię teatru, pokazywać archiwalne materiały czy prezentować kostiumy.
  • Zwiększenie dostępności dla osób z ograniczeniami mobilności.
  • Popularyzacja historii lokalnej – wirtualne wystawy mogą służyć edukacji o lokalnym dziedzictwie.

Tworzenie wirtualnej galerii

Firma Rammultimedia sp. z o.o. Wirtualne-spacery.pl  specjalizuje się w digitalizacji wystaw i tworzeniu wirtualnych galerii, oferując kompleksowe usługi dla instytucji kultury. Nasze doświadczenie obejmuje:

  1. Wizualizacje przestrzeni:
    • Dokładne odwzorowanie wnętrz galerii czy muzeum w technologii 360 stopni lub skanów 3D.
    • Możliwość umieszczania obrazów, zdjęć, plakatów i innych prac w realistycznym otoczeniu.
  2. Interaktywne elementy:
    • Dodawanie multimedialnych treści, takich jak filmy, audio i opisy tekstowe.
    • Możliwość interakcji z eksponatami, np. przybliżania detali czy zmiany perspektywy oglądu.
    • Integracja elementów edukacyjnych, takich jak quizy czy ścieżki dźwiękowe.
  3. Integracja z platformami online:
    • Umieszczanie wirtualnych spacerów na stronach internetowych i w mediach społecznościowych.
    • Optymalizacja pod kątem SEO, aby zwiększyć widoczność w wyszukiwarkach.

Przykład realizacji:

W ramach projektu finansowanego z KPO dla Kultury zrealizowaliśmy wyjątkowy projekt w Sądeckim Parku Etnograficznym, gdzie połączyliśmy technologię z folklorem. Tematem przewodnim była historia i piękno strojów ludowych z regionu Piwnicznej-Zdroju, prezentowanych przez zespół regionalny Dolina Popradu.

Każdy element garderoby stał się narracją o tradycji, kulturze i tożsamości lokalnej społeczności. W ramach projektu wykonaliśmy wirtualny spacer zawierający takie elementy jak:

  • Zdjęcia 360° w autentycznych wnętrzach Sądeckiego Parku Etnograficznego, tworząc interaktywny wirtualny spacer po wystawie.
  • Fotografie klasyczne każdego stroju, przedstawiające detale i kunszt wykonania.
  • Modele 3D postaci w strojach ludowych, które pozwalają oglądającym na dokładne zapoznanie się z każdym szczegółem odzieży.
  • Filmiki w których prezentowany był obrót dookoła każdej postaci aby oglądający miał możliwość jak w ruchu zachowuje się poszczególny element ubioru.

Całość została zaprojektowana z dbałością o autentyczność i klimatyczne detale, dzięki czemu użytkownicy mogą poczuć atmosferę regionu. Projekt spotkał się z entuzjastycznym odbiorem, zwiększając zainteresowanie kulturą ludową oraz przyciągając nowych odwiedzających, zarówno lokalnie, jak i online.

 

Przykład realizacji: Wystawa czasowa „SUBIEKTYWNY MODEL CZASU. TRZY PERSPEKTYWY”

W Zamku Sieleckich w Sosnowcu stworzyliśmy wirtualny spacer po wystawie czasowej „SUBIEKTYWNY MODEL CZASU. TRZY PERSPEKTYWY”, który pozwala użytkownikom na pełne doświadczenie tej unikalnej ekspozycji. W ramach projektu:

  • Wszystkie prace i eksponaty zostały przedstawione w formie interaktywnej.
  • Użytkownicy mogą swobodnie poruszać się po wszystkich pomieszczeniach wystawy.
  • Dodano opisy tekstowe, lektorów, muzykę oraz modele 3D wybranych rzeźb.
  • Projekt został przygotowany w dwóch językach, aby dotrzeć do międzynarodowej publiczności.

Korzyści płynące z tak zrealizowanej wystawy obejmują możliwość dotarcia do odbiorców, którzy nie mogą fizycznie odwiedzić Sosnowca, oraz wzbogacenie tradycyjnej formy wystawy o multimedialne treści, które angażują odbiorców.

Przykład realizacji: Digitalizacja wystawy „Zaniedomowienie”

W Krakowskiej Galerii i Pracowni Sztuki SUBTERIA zrealizowaliśmy digitalizację wystawy zatytułowanej „Zaniedomowienie”, współorganizowanej przez stowarzyszenie ON/OFF. Wystawa prezentuje prace ponad 20 artystów, a nasz projekt pozwolił na unikalne przedstawienie tych dzieł w formie cyfrowej:

  • Obrazy i rzeźby zostały zaprezentowane w formie klasycznych zdjęć, ale także wideo oraz plików PDF, dzięki czemu widzowie mogą dokładnie zapoznać się z każdą pracą.
  • Niektóre eksponaty zostały przekształcone w modele 3D, umożliwiające oglądanie ich z różnych perspektyw.
  • Wystawa jest dostępna w dwóch językach, co zwiększa jej zasięg międzynarodowy.

Projekt ten nie tylko zachował unikalne dzieła sztuki, ale także przyciągnął uwagę nowych odbiorców dzięki interaktywnym i multimedialnym rozwiązaniom.

Przykład realizacji: Wystawa fotograficzna „Żywe obrazy, czyli igraszki z polskim malarstwem” w wirtualnych przestrzeniach galerii

Pod honorowym patronatem Ambasadora RP na Węgrzech oraz Instytutu Polskiego w Budapeszcie zrealizowaliśmy digitalizację wystawy fotograficznej zatytułowanej „Żywe obrazy, czyli igraszki z polskim malarstwem”. W ramach projektu:

  • Zdjęcia klasyczne fotografii portretowych wraz z opisami zostały umieszczone w wirtualnie stworzonych przestrzeniach galerii.
  • Stworzono interaktywną wirtualną galerię, gdzie odwiedzający mogą spacerować po wystawie, oglądając fotografie rozmieszczone na ścianach.
  • Wystawa została przygotowana w dwóch językach, umożliwiając dotarcie do szerokiego grona odbiorców.

Projekt ten pozwala zachować dzieła, których wystawy czasowe już się zakończyły, a także promować twórczość młodych artystów poprzez prezentację ich prac w wirtualnych wnętrzach. Wystawa nie tylko spełnia funkcję edukacyjną, ale również zachęca widzów do interakcji i własnej interpretacji współczesnego świata przez sztukę.

Dlaczego warto współpracować z Rammultimedia?

Jako doświadczony wykonawca projektów dla instytucji kultury, Rammultimedia oferuje:

  • Indywidualne podejście do każdego projektu.
  • Wysoką jakość realizacji opartą na nowoczesnych technologiach.
  • Kompleksowe wsparcie – od konsultacji i projektowania po implementację i promocję.

Skorzystaj z naszej wiedzy i doświadczenia, aby przenieść swój ośrodek kultury w erę cyfrową. Wirtualne spacery i wystawy to przyszłość, która już dziś może stać się rzeczywistością. Zapraszamy do kontaktu i współpracy!

Skorzystaj z programu KPO dla Kultury i odkryj potencjał wirtualnych technologii z Rammultimedia!

Zapraszamy do kontaktu w celu szybkiej wyceny realizacji interaktywnego wirtualnego spaceru 3D / 360° / VR

Ciekawe interaktywne przykłady projektów wirtualny spacerów zrealizowane z programów KPO


Zobacz więcej naszych projektów 3dvista Virtual Tour PRO w katalogu realizacji

wirtualne-spacery

Realizuję wirtualne spacery 3D w technologii Matterport PRO

Udostępnij w mediach społecznościowych
Autor wpisu
wirtualne-spacery

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.